Zasada rzetelności naukowej: Autorzy zgłaszanych do publikacji tekstów są
zobowiązani do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji
wyników. Prace powinny zawierać wystarczająco dużo informacji umożliwiających identyfikację
źródeł danych, a także powtórzenie badań. Nierzetelne lub niezgodne z zasadami etyki
prezentowanie i interpretowanie danych i wyników badań jest niedopuszczalne i skutkować może
wycofaniem tekstu.
Zasady oryginalności pracy : Autorzy mogą zgłaszać do publikacji wyłącznie
własne, oryginalne teksty. W przypadku, kiedy wykorzystują badania i/lub słowa innych,
powinni używać stosownych oznaczeń wskazujących na cytowanie. Plagiat czy fabrykowanie
danych są niedopuszczalne.
Zasada udostępnienia danych: Autorzy mogą zostać poproszeni o
przedstawienie nieprzetworzonych wyników badań, toteż powinni oni być przygotowani, aby
zapewnić dostęp do tych danych, także przez jakiś czas po opublikowaniu pracy.
Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów autorów: Autorzy nie powinni
publikować tekstów opisujących te same badania w więcej niż jednym czasopiśmie. Zgłaszanie
tych samych prac do więcej niż jednego czasopisma uznawane jest za nieetyczne.
Zasady autorstwa pracy: Wszystkie osoby wymienione w zgłoszonej pracy jako
autorzy lub współautorzy powinny mieć faktycznie znaczący udział w powstaniu tekstu
(projektu, pomysłu, planowaniu, wykonaniu, interpretacji wyników). Również, wszystkie osoby,
które miały wpływ na ostateczny kształt pracy, powinny zostać wymienione jako współautorzy.
Obowiązek upewnienia się, że osoby mające wkład w powstanie artykułu akceptują jego
ostateczną formę, leży po stronie autora zgłaszającego tekst do publikacji.
Zasada rzetelności źródeł: Autorzy zgłaszanych prac zobowiązani są zawsze
wskazywać publikacje, które zostały przez nich wykorzystane przy tworzeniu artykułu.
Zasady dotyczące błędów w opublikowanych pracach: Jeśli autor/autorzy
odkryją znaczące błędy lub nieścisłości w swoich tekstach, zobowiązani są niezwłocznie
powiadomić o tym redakcję czasopisma w celu wycofania tekstu bądź skorygowania zaistniałych
błędów. Zasady dotyczące członków redakcji Odpowiedzialność: Zespół redakcyjny decyduje,
które z przysłanych artykułów zostaną skierowane do publikacji oraz ponosi odpowiedzialność
za wszystkie treści umieszczane w czasopiśmie. Zespół redakcyjny dba o spójność
publikowanych materiałów, wyklucza jakiekolwiek naukowe bądź etyczne kompromisy oraz zawsze
jest gotowy do publikowania korekt, errat oraz sprostowań, gdy zaistnieje taka potrzeba.
Zasada fair play: Teksty zgłaszane do publikacji są oceniane pod względem
merytorycznym. Kwestie, takie jak rasa, płeć, wyznanie, pochodzenie, obywatelstwo czy
przekonania polityczne autorów w żaden sposób nie wpływają na ocenę artykułów.
Zasada poufności: Członkowie zespołu redakcyjnego stosują się do zasady
poufności, a więc nie ujawniają osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat
zgłaszanych do publikacji prac. Osobami upoważnionymi do posiadania tych informacji
pozostają jedynie: sami autorzy, wybrani recenzenci, uprawnieni redaktorzy oraz wydawca.
Weryfikacja materiałów już opublikowanych oraz przeciwdziałanie konfliktom interesów: Zespół
redakcyjny, w oparciu o Zasady COPE, może wycofać artykuł z publikacji, wyrazić wątpliwości
dotyczące jego zawartości lub zadecydować o potrzebie wprowadzenia korekt do materiałów już
opublikowanych. Nieopublikowane artykuły nie mogą być bez pisemnej zgody autorów
wykorzystywane przez członków zespołu redakcyjnego ani żadne inne osoby uczestniczące w
procedurach wydawniczych.
Decyzje dotyczące publikacji: Członkowie zespołu redakcyjnego zobowiązani
są dołożyć wszelkich starań dla zachowania integralności w kwestii rzetelności naukowej
publikowanych prac. W tym celu mogą oni nanosić stosowne poprawki, a także w przypadku
podejrzeń nieuczciwych praktyk (plagiatu, fałszowania wyników badań) podjąć decyzję o
wycofaniu tekstu z publikacji. Redakcja, w razie potrzeby, zawsze gotowa jest opublikować
także stosowne sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosiny.
Zasady dotyczące recenzentów
Współpraca z zespołem redakcyjnym: Recenzenci uczestniczą w pracach
zespołu redakcyjnego i mają wpływ na decyzje podejmowane przez redaktorów. Mogą także, w
porozumieniu z autorami, wpływać na ostateczny kształt i doskonalenie publikowanych prac.
Zasada terminowości: Recenzenci zobowiązani są dostarczyć recenzje w
ustalonym terminie. Jeżeli z jakichś względów (merytorycznych, braku czasu) nie są oni w
stanie dotrzymać terminu bądź podjąć się recenzji, powinni niezwłocznie poinformować o tym
fakcie zespół redakcyjny.
Zasada poufności: Wszystkie recenzowane prace mają charakter poufny, co
oznacza, że ujawnianie ich osobom trzecim jest niedopuszczalne (za wyjątkiem osób do tego
upoważnionych). Zasada zachowania standardów obiektywności: Recenzje powinny mieć charakter
obiektywny. Personalna krytyka autorów prac jest niedopuszczalna. Wszystkie spostrzeżenia
recenzenta powinny zostać odpowiednio uargumentowane.
Zasada rzetelności źródeł: Recenzenci, jeśli zachodzi taka potrzeba,
powinni wskazać odpowiednie prace niezacytowane przez autora. Wskazane i zgłoszone redakcji
powinny być także wszelkie istotne podobieństwa do innych prac.
Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów u recenzentów: Recenzenci
nie mogą wykorzystywać recenzowanych prac dla swoich osobistych potrzeb i korzyści. Nie
powinni oni również oceniać tekstów, w przypadku których może występować konflikt interesów
z autorem/autorami.